Ací està la presentació projectada a classe corresponent al Tema 1 (l’Antic Règim) i les activitats corresponents.
Activitats Tema 1
1. Elabora un quadre cronològic amb els esdeveniments més importants del tema.
2. A partir de la gràfica de la D3 (Diapositiva 3...) descriu breument el model demogràfic antic, i quines eren les causes principals.
3. Descriu el plànol de la Barcelona medieval (D5).
4. Llig el text de la D9. De què tracta el text? Quins són els personatges que apareixen? Què negocien? Descriu les condicions que s’estipulen.
5. A partir del Text de la D12 descriu com s’organitzaven els gremis medievals.
6. Descriu la realitat material dels retrats de les D14 i D15 i relaciona-ho amb la situació social dels retractats.
7. Observa els mapes de la D16 i indica els canvis territorials que més et criden l’atenció. Observa amb detenció el cas polonés i comenta’l.
8. Llig el text de la D19. Fes un breu resum del text. Creus que era posible que un visigot, enemic dels asturs, acabara convertint-se en el seu líder? Creus que és fiable el cronista? Quants anys han passat des dels esdeveniments narrats? Fes una breu dissertació sobre « Conquista o (Re)Conquista a partir de la conferència de l’historiador Faustino Zapico. Compara el que afirma el cronista amb la conferència. Per què són importants els mites fundacionals segons la conferència i els apunts en la construcció dels nacionalismes?
http://francadenas.blogspot.com/2010/10/el-mite-de-la-reconquista-i-lorigen.html
9. Quins tipus d’identitat existeixen? Com les classifica Manuel Castells?
10. Llig les diapositives D23-26 i fes un breu resum de cadascuna. A partir d’aquests textos defineix la concepció mítica de l’univers i posa algun exemple actual.
11. Llig els textos de les D27-34 i fes un breu resum de cadascú. Quina concepció de l’home comparteixen tots els autors? Quina és la seua actitud davant la raó humana, la virtud, el destí i la fortuna? Quina actitud tenen respecte a l’Església? Per què?
12. Llig la D40. Què ha de fer el príncep per tal de mantenir el poder?
13. Llig les D41 i 42. Quina actitud tenen aquests dos autors sobre el dret a la resistència dels súbdits? És coherent la actitud de Luther?
14. Llig les D43-47, fes un breu resum de cadascuna. Defineix el concepte Dret Natural. Quina opinió comparteixen respecte a l’autoritat? Com justifiquen els holandesos la independència de Felip II? Com definiries aquesta forma de pensament polític?
15. Llig les D48-54 i assenyala quins elements tenen en comú. Com definiries aquesta filosofia política?
16. Llig els textos de Hobbes D55-59 i fes un breu resum. Com explica l’origen de l’autoritat? Quina és la seua concepció del ser humà? En què consisteix el contracte social? És lícita la resistència front als mals governants?
17. Llig els textos de Locke D60-61. Quina és la seua concepció de l’èsser humà? És igual que la de Hobbes? Per què naix la societat civil? Quina funció té l’Estat? Pot intervenir l’Estat en qualsevol esfera de la vida privada de l’individu? Considera positives les monarquies absolutes? Per què? Com s’ha de garantir la llibertat dels ciutadans en un estat? Creus que l’opinió de Frederic de Prússia (D65) és molt diferent o hi estaria d’acord amb Locke? Contrasta l’opinió del rei Frederic amb la de Felip V d’Anjou o altre, per exemple.
18. Com defineix la separació de poders Montesquieu? (D64).
19. Llig les D66-81 i descriu cada article breument. A partir d’aquests textos elabora un tema sobre el pensament il·lustrat fent referència a la seua valoració positiva de la raó, la llibertat, la justícia, la igualtat, la seua lluita contra les injustícies i les desigualtats, la irracionalitat, i les propostes per a crear un món nou.
20. Llig els D82-87 i fes una breu descripció. Defineix mercantilisme. Elabora a partir dels textos un tema sobre el liberalisme econòmic i la fisiocràcia en la que faces referència a quina ha de ser la intervenció de l’estat en l’economia, la crítica al mercantilisme, i propostes de millora econòmica. Posa-ho en relació amb algunes de les imatges d’activitats econòmiques que apareixen a l’Encyclopédie.
Nota: Les activitats s’hauran de realizar a la llibreta/quadern de l’alumn@ a mà.